Zakup mieszkania to jedna z najważniejszych inwestycji w życiu, dlatego warto się do niej dobrze przygotować. Przede wszystkim wiąże się z koniecznością spełnienia określonych formalności. Odbiór mieszkania od dewelopera stanowi jeden z kluczowych etapów. Wspomniana procedura pozwala wykryć ewentualne wady i niezgodności. Sprawdź, czy warto skorzystać z pomocy rzeczoznawcy budowlanego!
Rzeczoznawca budowlany – czy warto skorzystać z jego usług?
Rzeczoznawca budowlany posiada dużą wiedzę i doświadczenie, dzięki czemu wychwyci wszystkie usterki. Ekspert obliczy wytrzymałość elementów konstrukcyjnych, takich jak sufit, ściany i podłoga. Specjalista może przeprowadzić badanie kamerą termowizyjną, które pozwala wykryć zawilgocenia, przecieki i mostki cieplne. Ponadto ekspert oceni, czy mieszkanie zostało wykonane zgodnie z projektem i panującymi standardami. Aby uniknąć niepotrzebnych nerwów, warto przyjść na odbiór mieszkania od dewelopera z rzeczoznawcą budowlanym.
Kupno mieszkania to nie tylko spełnienie marzeń, lecz także marzeń. W takiej sytuacji warto skorzystać ze wsparcia rzeczoznawcy budowlanego. Zastanawiasz się, jak powinien wyglądać odbiór mieszkania od dewelopera? Aby ocenić stan techniczny lokalu, na spotkanie warto umówić się w ciągu dnia. Dzięki temu zyskujemy pewność, że dostrzeżemy wszystkie usterki.
Odbiór mieszkania od dewelopera – o czym warto pamiętać?
Niekiedy ekspert budowlany stwierdza nieprawidłowości. Odbiór mieszkania od dewelopera pozwala wykryć następujące wady:
- nierówne posadzki i ściany,
- mokre tynki,
- mostki termiczne,
- nieszczelne okna,
- usterki instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej,
- zły dobór materiałów budowlanych,
- niesprawna wentylacja,
- zarysowane balustrady balkonowe i parapety,
- przedmuchy powietrza,
- brak odpowiedniej izolacji akustycznej.
Wszelkie wady i usterki należy wpisać do protokołu odbioru, który podpisuje deweloper i kupujący. Rzeczoznawca budowlany przypomina, że deweloper ma 30 dni na usunięcie uznanych wad mieszkania. Aby uniknąć nieprzyjemności, warto dopilnować, żeby w protokole znalazł się termin naprawy usterek.
Odbiór mieszkania od dewelopera – niezbędne dokumenty
Jak przygotować się na spotkanie z deweloperem? Zabierz ze sobą prospekt informacyjny, rzut i plan mieszkania. Oprócz tego przydadzą Ci się następujące narzędzia: taśma miernicza, poziomica, szczelinomierz, dalmierz, miernik napięcia, kątownik, pirometr i wilgotnościomierz.
Jakie dokumenty są potrzebne do odbioru lokalu? Przede wszystkim deweloper powinien przekazać nam pozwolenie na budowę i użytkowanie, standard wykończenia, rzut sprzedażowy i plan mieszkania. Oprócz tego właściciel musi otrzymać dziennik budowy, świadectwo charakterystyki energetycznej budynku oraz inwentaryzację geodezyjną powykonawczą. Deweloper jest zobowiązany do przekazania protokołów odbiorczych – przewodów wentylacyjnych, kominów, instalacji gazowej i przyłączy. Dopełnienie niezbędnych formalności pozwala zaoszczędzić czas i nerwy.
Przekazanie kluczy a odbiór mieszkania
Należy podkreślić, że odbiór mieszkania od dewelopera i przekazanie kluczy to dwa różne pojęcia. W pierwszym przypadku nabywca może zgłosić wszelkie usterki i wady lokalu. Jeśli kupujący nie zgłosi żadnych uwag, deweloper przekaże mu klucze. Protokół zdawczo-odbiorczy stanowi podstawę do rozliczeń z dostawcami mediów i wspólnotą. Niekiedy odbiór mieszkania od dewelopera odbywa się w tym samym dniu, co przekazanie kluczy. W protokole warto wtedy odnotować liczbę przekazanych kompletów, kod do domofonu, termin uiszczenia czynszu za ubiegły miesiąc i stan liczników.
Przeniesienie własności lokalu odbywa się na mocy aktu notarialnego. Od tego momentu deweloper nie może już do niego wejść bez zgody właściciela. Jeśli jednak wykryto usterki podczas odbioru, należy go za każdym razem wpuścić, aby dokonał niezbędnych napraw. Od tej chwili kupujący ponosi również ryzyko uszkodzeń lokalu, deweloper odpowiada tylko za te wady, które powstały przed wydaniem kluczy.
Warto jednak pamiętać, że mieszkańcy mogą domagać się usunięcia usterek w ramach rękojmi (w przypadku nieruchomości wybudowanych przed 25.12.2014 mają na to trzy lata od podpisania protokołu, a dla obiektów wybudowanych po tej dacie – pięć lat).